kolmapäev, 17. veebruar 2010

Reaalsed linnad

Steve Pile "Real Cities. Modernity, Space and the Phantasmagorias of City Life"
SAGE Publications 2005

Autor räägib vastu argumendile, mille järgi linnareaalsus moodustub materiaalsetest elementidest ja struktuuridest (ehitised, raha, töö, koolid, majutus, haiglad jne) ning väidab, et "tõelise linna kogemuse" moodustab eelkõige selle emotsionaalne, mentaalne külg, mis ehitub materiaalsusele ning samas mõjub tagasi viimase tajumisele ja (ümber)ehitamisele. I argue that what is real about cities is the sheer expressiveness and passion of its life ... more attention has to be paid to the city's emotional state of mind.

Linna "meeleseisund" tuleneb "fantasmagooriatest": The term phantasmagoria implies many things. In some ways, it describes an experience of movement, of a procession of things before the eyes. In other ways, it invokes the importance not only of what can be seen, of the experience of the immediate, but also of life beyond the immediately visible or tangible. It suggests a quality of life that is ghost-like or dream-like. /--/ ... phantasmagoria implies a peculiar mix of spaces and times ... (3). Niisiis ei ole hoopiski tegemist materiaalsusega, vaid "unelmatega" (Baudrillard'i mõistetes ehk simulaakrumiga?), mis varjavad, moonutavad ja asetavad materiaalse meie soovide ja ihade teenistusse, kas neid varjates, alla surudes või ümberpaigutades. Selle protsessi tulemusena hakkab ka nähtav ja käegakatsutav aina enam sarnanema "unenäolisusega", mis tähendab (Freudi järgides), et selle esmane ja "reaalne" tähendus, funktsioonid on unetöö poolt ümber kujundatud, asendunud meie soovidega.

The city, in this view, is dream-like: each element in the urban landscape is overdetermined and there is a suppression, or disguising, of the desires and anxieties that underlie city life, including ... those associated with capitalism and other relations of power
(167). Linn on "tähendusest tiinne", võiks öelda - mitte miski ei ole tema ise, ei ole läbipäistev, vaid esitab igaühe jaoks midagi muud; kõik on märk, mis viitab teistele märkidele (mitte asjadele enestele).

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar