pühapäev, 24. jaanuar 2010

Kriminaalsed armukesed

Les amants criminels
1999; lavastaja ja stsenarist Francois Ozon; osades Natacha Régnier, Jérémie Renier, Miki Manojlovic, Salim Kechiouche
9/10

Alice meelitab oma poiss-sõbra Luci tapma Saidi, väites et viimase sõbrad olevat teda vägistanud. Saidil olevat vägistamisest ka fotod, mille ta lubab loovutada tüdrukuga magamise eest. Kriminaalsed armastajad viivad plaani täide, topivad laiba pagasiruumi ja suunduvad metsa poole seda matma. Minnes metsaonni toitu varastama, vangistab neid Metsamees ja lukustab koos Saidiga, kelle ta jõudis vahepeal juba üles kaevata, keldrisse.

Luc on süütu poiss, kellel on probleeme seksisuutlikusega. Alice üritab teda igal võimalikul moel erutada, ent Luc ajab kangekaelselt sõrad vastu - ta lihtsalt kardab naisi. Said on vaid järjekordne seksmänguasi: surma ja seksi tihe läbipõimumine. Jääb mulje, et Luc vaatab Saidi pilti palju ihaldavamalt kui elusat Alice'i, kes samuti kiimas teismelise tüdrukuna teda tahab. Nüüd asetatakse armastajatele silme ette mõlema ihaobjekt laiba kujul. Kristeva: "Laip kui miski, mis on pöördumatult lagunenud, kloaak ja surm, kõigutab identiteeti veelgi enam, sest inimene tunneb end selle ees seistes hapra ja petliku juhusena. ... Ta on surm, mis tungib ellu" ("Jälestuse jõud", 16-17). Said on otsene abjekt: see sunnib tegelased enesest väljuma, lahustama oma identiteedi, moonduma enesele vastikuks - ja samal ajal teineteisele ihaldatavaks. "... abjektsus on ülim siis, kui surm, mis mu kunagi ju nagunii tapab, seguneb millegagi, mis minu kui elusolendi maailmas peaks mind surmast päästma" (18) - Alice on näljaga sunnitud ära sööma Saidi jala; Metsamees, kes neid tappa ähvardab, vägistab Luci, kuid see on üleüldse esimene kord, mil Luc on orgasmiks võimeline. Surm ja iha ja vägivald ja seks ja elutahe põimuvad nii tugevalt, et siin ei eksisteeri enam subjekte, indiviide, vaid on ihade ja tungide pundar. "... pole abjektne mitte see, mis pole puhas või terve, vaid see, mis rikub mingit identiteeti, süsteemi või korda" (17). Ei ole imekspandav, et lõpus tahavad kõik kolm tegelast süüdi olla - iseennast jälestades ja teisi ihaldades; moondudes laiba mõjul ise kõdunevateks lihakäntsakateks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar